Mag ik even voorstellen?

Als ik spreek over verh!p dan doe ik dat in de wij-vorm. Natuurlijk ben ik de oprichter, de bedenker van dit merk, maar het realiseren doe ik niet alleen. Dat doe ik samen met de doelgroep, samen met mijn partner Andy en mijn directe familie en vrienden, maar ik werk ook intensief samen met professionals. Dat zijn stuk voor stuk mensen die heel goed zijn in hun vak, die betrokken zijn, die me tegen durven te spreken en met me sparren om verh!p nog beter te maken. Er komen steeds weer nieuwe mensen bij, maar graag stel ik drie toppers aan je voor die een heel belangrijke bijdrage leveren aan verh!p.

Hasmik, Irene en Jeroen met namenVerhip illustraties web_stippellijn 400 mint

Hasmik Matevosyan, consultant op het gebied van fashion en duurzaamheid, auteur van Paradigm Shift in Fashion (2014) en spreker op TEDx Maastricht (2014)

De eerste persoon met wie ik voor verh!p ging samenwerken is Hasmik Matevosyan. Ik las over haar in Vrij Nederland, die haar tot Radicale Vernieuwer 2014 kroonde. Ik benaderde haar, sprak met haar af en een boeiend gesprek volgde. We bleken eenzelfde toekomstvisie te delen. Hasmik vertelde over haar boek Paradigm Shift in Fashion waarin ze onder meer een nieuw ontwerpproces introduceert. We besloten samen te gaan werken en dit ontwerpproces voor verh!p in de praktijk toe te passen.

Hasmik, wat is jouw bijdrage aan verh!p?

Mijn bijdrage aan verh!p heeft vooral gezeten in het onderzoek naar hoe verh!p zoveel mogelijk waarde kan creëren voor de ouders en de baby’s via de kleding die aangeboden zal worden. Ik heb ondersteuning geboden bij het onderzoeken van de behoeften en wensen van ouders en baby’s, bij het starten van een dialoog tussen verh!p en ouders, en bij het vormgeven van de richtlijnen voor de designs. Verh!p is een van de eerste merken ter wereld die een innoverend design systeem hebben toegepast in hun ontwerpproces om zowel een bijdrage te leveren aan de ouders en de baby’s, als ook aan productiemedewerkers en het milieu!

Wat maakt dat je graag aan verh!p wil bijdragen?

Brendy is iemand met een heldere visie waar ik 100% achter sta; be the change you want to see in the world. Ze heeft overzicht en is doelgericht. Dat was de allereerste reden voor mij om samen te willen werken aan verh!p. En de maanden dat we samengewerkt hebben zijn alleen maar interessanter geworden dankzij de informatie die wij van papa’s en mama’s ontvangen hebben. Ik ben blij dat ik bijgedragen heb aan verh!p tot nu toe. En dat mijn bijdrage verder reikt, omdat er straks kledingstukken zijn die comfort bieden aan ouders bij het aan- en uitkleden van hun baby, omdat de kleding fijn zal aanvoelen voor de baby’s, en omdat we via de kleding helpen om de wereld een stukje mooier te maken.

Verhip illustraties web_stippellijn 400 mint

Irene van Nes van ireneontwerp voor merk en identiteit en auteur van Dynamic Identities. How to create a living brand (2012)

De tweede persoon met wie ik intensief ging samenwerken is Irene van Nes. Toen ik had uitgedacht waar verh!p voor staat, zocht ik iemand die dit kon vertalen in een identiteit. Ik benaderde meerdere vormgevers en koos met volle overtuiging voor Irene. Tijdens ons eerste gesprek gaf ze me haar boek Dynamic Identities en vertelde er gepassioneerd over. Ze stelde me een heel duidelijk proces voor om tot een identiteit voor verh!p te komen. Ik wist precies welk pad we samen zouden afleggen en had meteen het vertrouwen dat zij verh!p het gezicht kon geven waar ik naar op zoek was.

Irene, wat is jouw bijdrage aan verh!p?

Brendy kwam eind 2014 bij mij met de vraag om een huisstijl te ontwikkelen voor een nieuw duurzaam babykledingmerk. Na ons kennismakingsgesprek bleek dat er een super goed doordacht verhaal én plan achter zat. Mijn handen begonnen te jeuken! Verhalen visualiseren en merken bouwen is waar ik van smul. Ik ben meteen aan de slag gegaan. Om te beginnen heb ik een grondig onderzoek gedaan naar de markt waar verh!p zich in ging bevinden, en heb ik in een workshop samen met o.a. Brendy gekeken naar hoe verh!p zich kenmerkt en onderscheidt. Met deze input ben ik aan de slag gegaan om verh!p een identiteit te geven. Niet alleen hoe ziet ze eruit (logo/kleur/fonts) kwam aan de orde, maar ook: hoe gedraagt ze zich, hoe praat ze en hoe beweegt ze zich in de markt. Uiteindelijk hebben we een selectie middelen gekozen die goed bij het merk en de producten passen, en deze met het handschrift en de stem van verh!p voorzien. Ik hoop dat ik verh!p een ‘smoel’ en ‘stem’ heb kunnen geven, die anderen zal enthousiasmeren om het verhaal weer door te geven.

Wat maakt dat je graag aan verh!p wil bijdragen?

Verhip is een merk met een goed verhaal. In ons eerste gesprek was ik meteen al verkocht! Van begin tot eind staat het als een huis. Er is goed nagedacht over waar vernieuwing nodig is om de textielketen te verbeteren. De meeste ‘duurzame’ merken kijken alleen naar de productieomstandigheden (eerlijke producten, en goede werkomstandigheden), maar verh!p gaat veel verder en neemt ook het voortraject (het ontwerp van de kleding) en het moment na aanschaf mee om het verschil te kunnen maken. Vooral de manier waarop spreekt me erg aan bij verh!p. Het is een heel sociaal merk. Het ontwerpen van kleding gaat in dialoog, duurzaamheid doen we om zuinig te zijn op de wereld die we delen, en de kleding is zo goed van kwaliteit dat deze doorgegeven kan worden aan meerdere kindjes. Verh!p doet het samen, en samen kunnen we de wereld verbeteren. Verh!p is een vriendelijk merk met een sterke missie waar ik helemaal achter sta. In alle aspecten straalt het kwaliteit uit en ik heb alle vertrouwen dat het niet alleen bij een goed verhaal blijft, maar ook echt daadkrachtig is en effect kan hebben, en daar draag ik graag aan bij.

Het was mooi om van dichtbij mee te maken hoe een merk met een paar producten zich ontwikkelt en klaar maakt voor de markt. Ik heb wel 10 keer offertes uitgezet voor het drukwerk, omdat de aantallen elke keer veranderden. Eerst waren het 2 dozen per maat, toen 3 dozen en uiteindelijk 4 dozen, en de ene keer waren het 3500 stuks, en later maar de helft…Ik heb waarschijnlijk nog maar een fractie van alle keuzes waar Brendy voor heeft gestaan meegekregen, maar vond het mooi om te zien dat ze nooit haar missie en visie uit het oog verloor en zich niet heeft laten inpakken door verleidelijke aanbiedingen of angsten.

Verhip illustraties web_stippellijn 400 mint

Jeroen Heerschop van Get Responsive

Toen verh!p eenmaal een identiteit had, wilde ik deze ook kenbaar maken voor onze doelgroep. Ik zocht iemand die samen met Irene de website kon gaan realiseren. Ik vroeg wat rond bij collega-ondernemers en al snel hing ik aan de lijn met Jeroen. Hij wist precies wat ik nodig had als startup en was meteen in het eerste telefoongesprek enorm betrokken om de website tot een succes te maken. En zo was het team voor de website compleet; Irene doet de vormgeving en Jeroen beheerst de techniek. Dat werkt heerlijk!

Jeroen, wat is jouw bijdrage aan verh!p?

Get Responsive maakt websites voor startups en heeft de afgelopen maanden met heel veel plezier samen met verh!p en ireneontwerp de website mogen realiseren.

Wat maakt dat je graag aan verh!p wil bijdragen?

Verh!p en de oprichter van verh!p, Brendy, is voor ons het type klant waar we heel graag een extra stapje voor doen. Het verhaal van verh!p voelt goed, en elke dag krijgt het meer vorm. Bij het realiseren van de website werd elke verbetering door Brendy met veel enthousiasme ontvangen. En dat is precies de reden waarom wij heel graag startups helpen met hun websites.

En verh!p, het is een mooie website geworden! Wij wensen verh!p heel veel succes toe en wij gaan nu lekker verder werken aan het uitbreiden van de website met een webshop.

 

This entry was posted in Blog and tagged .