Waarom trends voor niemand goed zijn

Verh!p, alweer 2 jaar! Onze dochter Rosalie, die twee jaar geleden nog zo lief in haar verh!p pakje in mijn armen lag, is nu een echte peuter. Eentje die gezellig met ons kletst en die af en toe met haar eigen willetje lekker uitdagend kan zijn. Een meisje dat niet meer in de babymaatjes, maar in de ‘grote meisjeskleding’ past. En daar valt het me extra op hoe fast fashion al op jonge leeftijd haar intrede doet.
Eerlijk is eerlijk: ik word natuurlijk ook verleid door nieuwe collecties. En wanneer de oude collecties in de uitverkoop gaan, komt ook bij mij het gevoel op dat ik nu ‘mijn slag moet slaan’. Het lijkt wel of alleen al het zien van een % teken het hart sneller doet kloppen. Maar door mijn kennis van de textielketen weet ik ook dat het eigenlijk een gek systeem is, wat we als consumenten én als merken samen in stand houden.
Toen ik me voor de oprichting van verh!p op de markt oriënteerde, was ik nog geen moeder en ook niet zwanger. Totaal bleu liep ik dus op een zogenaamde business to business kinderkledingbeurs, waar winkeliers de nieuwste collecties van merken inkopen voor het volgende seizoen. Ik zag baggy spijkerbroeken en tutu rokjes voor de allerkleinsten. Ik wist dat de kledingmarkt voor volwassenen volledig wordt beheerst door trends, maar dat dit circus ook voor baby- en kinderkleding geldt, daar schrok ik van. Ik weet nog dat ik in de trein naar huis besloot met verh!p niet mee te doen aan die gekte. Babykleding trends zijn misschien goed voor de industrie, maar niet voor je baby, niet voor jezelf en niet voor de wereld.
Niet de laatste trend, maar comfort is waar het om draait voor ouders en baby
Voor verh!p kocht ik ook wel eens een bloes zonder enige stretch erin voor een baby. Het was toch van een mooi en goed merk? Mijn zusje vertelde me gelukkig eerlijk dat ze die nooit had aangetrokken bij mijn neefje. En dat sowieso de helft van de kraamcadeaus in de kast bleven liggen. Ik vroeg me af: waar is dat eeuwenoude principe van ‘de klant centraal stellen’ gebleven in de fashion industrie? Blijkbaar sluit veel babykleding helemaal niet aan bij de wensen van ouders en hun baby.
Ik stelde zelf een enquête op en verspreidde die onder mama’s en papa’s in mijn omgeving. Voor ik het wist werd deze doorgestuurd en gedeeld en had ik respons van ruim 200 ouders. Blijkbaar wilden zij graag hun ervaringen kwijt. Ze vertelden me welke kledingstukken hun favoriet waren in de eerste zes maanden en ook wat hun grootste miskopen waren. En wat blijkt? Ouders geven, terugblikkend op die eerste maanden met hun kleine wondertje, aan dat de kleding vooral gemakkelijk aan en uit te trekken moet zijn. Dat is namelijk fijn voor de baby en praktisch voor henzelf. Niet de laatste trend van dat seizoen maar comfort staat voorop, zowel in ontwerp als in materialen.
 
Snel wisselende trends zijn desastreus voor mens en milieu
Het is natuurlijk jammer dat veel ouders er pas na de geboorte achter komen dat ze de vier comfortabele pakjes meer aantrekken bij hun baby dan die tien die zo hip liggen te zijn in de kast. En ik zou eigenlijk niet de betweterige rol willen aannemen om aanstaande ouders hiervoor te waarschuwen…als het niet ook grote impact zou hebben op mensen in de keten en het milieu. De trends zorgen ervoor dat we in een vicieuze cirkel zijn beland. Merken willen hun collecties continu vernieuwen en dat legt een enorme druk op de keten. De kleding moet in een korte tijd geproduceerd worden tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat gaat vaak ten koste van de mensen die de kleding maken en het milieu, maar het komt ook de kwaliteit van de kleding niet ten goede. Als je er al langer dan een seizoen mee wil doen, dan kan het niet, omdat het kledingstuk na een paar keer wassen een andere vorm heeft gekregen.
Naar een nieuw model
Waarom houden we dit model met snel wisselende collecties eigenlijk in stand? Dat is de belangrijkste vraag die ik mezelf nog steeds stel. Voor ouders en baby hoeven we het niet te doen. Die doelgroep vernieuwt namelijk elke dag. Gemiddeld komen er dagelijks 480 nieuwe mensjes bij in Nederland. Ik durf te stellen dat die ouders helemaal niet op de hoogte zijn van de trends van het vorige seizoen. Het kon mij persoonlijk ook weinig schelen. Mijn dochter droeg de kwalitatief goede en fijne pakjes van haar neefje gewoon nog een keer. Wat maakt het uit dat er dan eekhoorns opstonden, terwijl het volgens de laatste trend eigenlijk flamingo’s moesten zijn? Ze waren fijn, dat is wat telde.
 
Ook voor de mensen in de keten en het milieu kan het een stuk eerlijker en duurzamer. Goed, ik kan hier de vraag verwachten: wat gaan de mensen doen als we minder gaan produceren? Mijn antwoord: dan gaan ze normale werkdagen maken, onder veilige omstandigheden. Het gaat er niet om dat we geen kleding meer moeten produceren, het gaat erom dat we de overproductie en verspilling tegen moeten gaan. Zelfs de merken zelf gaan hiervan profiteren als je het mij vraagt. Modewinkels missen jaarlijks 313,5 miljoen euro aan omzet door de kledingstukken die ze niet verkopen en in de sale gaat ruim een derde van alle kleding met kortingen tot 75% weg. Waar ik eerder in deze blog nog schreef dat het misschien goed is voor de industrie, kan je daar dus eigenlijk ook je vraagtekens bij stellen.
 
Waarom doen we het dan nog steeds zo? Omdat we het zo gewend zijn. Niet lang na het lanceren van onze eerste collectie werd al gevraagd wanneer de nieuwe kwam. En als ik dan vroeg of deze collectie misschien niet goed was, dan was dat niet het geval. Het hoort gewoon zo dat er een nieuwe collectie komt, mensen zijn gewend aan continue vernieuwing. En dat geeft ook niet. Ook ik ben er, met al deze kennis en ervaring, nog steeds gevoelig voor. De eerste stap is dat we ons er bewust van zijn. Daarom een oproep.
 
Lieve aanstaande ouders, als je voor die eerste maanden kleding koopt, denk dan alvast aan dat kleine mensje dat op het aankleedkussen ligt. Met een teer bolletje dat nog alle kanten uit wiebelt. En aan jezelf als je daar ’s nachts staat om weer een luier te verschonen. Kies voor comfort en praktisch gemak.
 
En voor de industrie heb ik de volgende boodschap. Als je als merk goed onderzoek hebt gedaan en een kledingstuk hebt ontworpen dat goed past, dan kan je dat natuurlijk in nieuwe dessins en kleuren uitbrengen, maar hou het kledingstuk alsjeblieft hetzelfde. Het gaat erom dat het gemakkelijk zit voor de baby en goed aan- en uit te trekken is. Zo hoef je geen grote (sample) sale meer te houden. Of ik nu een gouden formule verklap? Ja, volgens mij wel, en met veel liefde zelfs. Voor de kleintjes, hun ouders en de wereld. Nu maar hopen dat we er gauw wennen…

Geef een reactie